Využití šachových cvičebnic (3. část)

V dalším pokračování článků o cvičebnicích se zaměříme na různé způsoby použití cvičebnic v oddílech, kroužcích i pro samouky. Nabídneme inspiraci pro různé výukové metody, ve kterých jsou naše cvičebnice užitečnou pomůckou.

Jak jsme probírali už v předchozích dvou článcích, cvičebnice jsou postavené na spoustě procvičování, veselých obrázcích ilustrátorky Vlasty Pospíšilové a průvodních metodických textech. Díky tomu dokážou děti zaujmout a nadchnout pro šachy. A děti z nich snáze vstřebají potřebné procvičování a tréninkový dril.

Tréninkové prostředí v šachových kroužcích a oddílech nebývá homogenní. Často se ve skupinkách potkávají děti s různou výkonností, věkem, povahami, různou mírou zájmu zájmu o šachy. Je na učiteli nebo trenérovi, jak práci ve skupince uchopí a jaké metody k tomu použije. Cvičebnice jsme připravili natolik univerzálně, že nabízejí velké množství různých využití.

 

Doplnění k Metodice a Sbírce:

Základní využití sedmidílné série Šachových cvičebnic je jako doplnění k Metodické příručce pro učitele šachu a Sbírce šachových úloh. Tohle propojení je hlavním zamýšleným využitím a sedm cvičebnic plus tyto dvě knihy dávají trenérům a učitelům šachy základní metodickou výbavu.

Metodická příručka od autora Petra Herejka obsahuje 40 metodicky řazených lekcí a představuje metodickou přípravu pro výuku od základních pravidel až po pokročilejší témata z taktiky, strategie, koncovek i zahájení. Trenér může tréninky vést podle Metodické příručky, doplňkové příklady čerpat ze Sbírky úloh a dětem rozdá jednotlivé Šachové cvičebnice, ve kterých děti řeší příklady.

Z Šachových cvičebnic mohou děti pracovat přímo během šachových lekcí. Po trenérově výkladu dostanou vymezený čas na řešení ze cvičebnic a samostatně z nich řeší. Společně s trenérem si pak zkontrolují.

Časté je také využití, kdy děti z cvičebnic řeší společně s trenérem. Společně si komentují jednotlivé příklady a potom každý sám za sebe píše svá řešení. Trenér vyjasňuje důležitá místa, dává nápovědy, potvrzuje správná řešení.

Cvičebnice jsou užitečné také pro zadávání domácích úkolů. Přímo v tréninkové lekci se daná látka probere, doma pak děti mají cvičebnice a téma si v nich procvičí. Je dobře možné i kombinovat řešení z cvičebnic během společné výuky a samostatně doma. Například mohou na tréninku společně s učitelem nebo trenérem vyřešit z každé stránky jeden nebo dva příklady, zbytek si pak doplnit samostatně doma.

 

Metodická příručka – kuchařka pro učitele a trenéry

 

Vedení tréninku přímo podle cvičebnic

Zkušenější trenéři se často obejdou i bez Metodické příručky a rádi vedou trénink přímo naživo z hlavy nebo ze své vlastní psané přípravy. S přibývajícími léty tréninkových zkušeností si trenéři řadu příkladů pamatují a mají své vlastní metody výkladu. I v takovém případě může trenér dobře využít cvičebnice.

V několika tréninkových skupinách jsem používal Šachové cvičebnice jako hlavní tréninkovou kostru. Látku jsme probírali postupně podle cvičebnic, teorii jsem dětem doplnil ze své hlavy, příklady jsme řešili z cvičebnic. Pomůckou nám byly i krátké metodické texty, které jsou ve cvičebnicích na většině stránek a děti je rády i nahlas předčítaly.

V době covidových omezení jsme cvičebnice využívali i při online výuce. Děti měly cvičebnice doma, přes komunikační nástroj jsme si řešení komentovali. Takže jsme řešili všichni společně a zároveň si každý sám vyplňoval řešení do své papírové cvičebnice. Na sdílené obrazovce pak trenér mohl žákům ukázat vzorově vyplněná řešení.

Naopak při živé výuce se dobře osvědčilo promítání cvičebnic na promítací plátno. Část dětí pak řešila příklady v papírové podobě, trenér komentoval řešení na dobře viditelném plátně. Děti pak mohl i vyvolávat a nechávat je řešit u tabule. Většinou chtěli všichni předvádět svá řešení veřejně a ukazování u tabule nebyl pro děti stres ani donucení, ale naopak radost a možnost seberealizace.

 

Cvičebnice obsahují i průvodní metodické texty

 

Rozdání cvičebnic k intenzivnímu řešení na doma:

K dalšímu zajímavému využití jsme došli především na trénincích v šachových oddílech. Některé děti měly chuť a odhodlání dělat doma víc šachové náplně. A třeba dát šachu více prostoru během vánočních, jarních či letních prázdnin. Takovým nadšeným dětem jsme vybranou cvičebnici rozdali na samostatné domácí řešení.

Děti takhle udělaly spoustu práce a zároveň dobře využily delší období volna. Většinou se nám osvědčilo rozdávat spíše mírně lehčí cvičebnici a dobře pojmenovat zaměření. Například 2. díl Šachové cvičebnice je výborný na procvičení základních herních prvků šach a mat. Speciálně 4. díl cvičebnice se spoustou kombinačních úkolů je vynikající na procvičování taktiky. A v 5. díle najdete velké množství koncovek – pěšcových i figurových.

Vynikající je v tomto směru také cvičebnice Tři části šachové partie. V ní děti řešily pestrou směs kombinací na úrovni matů 2. tahem a základních materiálních zisků, do toho základní koncovky, naučily se názvy zahájení a poučily se ohledně strategie. Pro několik mých dřívějších svěřenců to byl důležitý impuls k dalšímu šachovému rozvoji a mimo jiné také začátek jejich samostatné práce s šachovou literaturou.

Po skončení prázdnin jsem byl často překvapený, kolik příkladů děti ve svém volnu vyřešily a jak moc se tím zlepšily. Velký důraz doporučuji věnovat i následné kontrole vyřešených příkladů. Děti si daly práci s řešením, trenér nebo učitel by zase měl věnovat čas zkontrolování. Když děti odvedou kus samostatné práce, mají pak i velkou chuť poučit se z objevených chyb. Ideálně nevnímat chyby jako něco špatného (pokud neplynou vyloženě z rychlosti a lehkomyslnosti), ale jako příležitost ke zlepšování.

 

Řešení příkladů je poučné i zábavné

 

Domácí řešení pro samouky:

Šachové cvičebnice, Metodická příručka i Sbírka úloh sice vznikly především pro výuku šachů v projektu Šachy do škol, v kroužcích a oddílech, ale dobře se dají využít také pro samouky. I bez trenérského vedení mohou děti z cvičebnic řešit a učit se z nich. Nezřídka to pak vede k probuzení zájmu o šachy a následně vyhledání blízkého šachového oddílu nebo kroužku.

Rád bych vyzdvihl především význam společné aktivity dětí se svými rodiči. Ať už se jedná o samouky nebo o děti z šachových kroužků a oddílů, velký význam má společné řešení, kdy děti hledají řešení společně s rodiči, nebo kdy rodič předčítá a vysvětluje zadání a pak společně vymýšlejí odpovědi. Z šachů se tak stává příjemná rodinná aktivita, která velmi pozitivním způsobem ovlivňuje vztah dětí k šachu.

K tomuto účelu jsou speciálně vhodné cvičebnice z druhé série. Jsou zároveň cvičebnicemi i učebnicemi, takže kromě velkého množství procvičovacích příkladů obsahují i samotný výklad. Cvičebnice Malé představení šachových kouzel je výjimečná velkým množstvím jednoduchých procvičovacích příkladů. Děti v ní postupují vpřed krok za krokem, velmi systematicky, i ty nejzákladnější věci si důkladně procvičí.

Všechny cvičebnice obsahují kromě běžných šachových témat i různé šachové hry na zpestření. Tyto hry jsou nejen zábavné a osvěžující, ale mají také svůj metodický význam. Může to být důkladné procvičení pohybu dané figury, směrů na šachovnici, anebo také nahlédnutí na důležité šachové téma z nezvyklého pohledu.

 

Na zpestření výuky slouží šachové hry a zábavná cvičení

 

Dá se najít i řada dalších způsobů práce s šachovými cvičebnicemi. Ve stručnosti bych rád uvedl využití cvičebnic jako ceny do soutěží (děti si cvičebnic více váží, když si je nejdříve musí vybojovat). Dále motivační faktor cvičebnic, kdy děti usilují o povýšení na další úroveň cvičebnic. Užitečné je také využití cvičebnic jako propagační materiál pro šíření šachu (zejména úvodní díly série – zalíbí se a máme nového šachistu!).

S cvičebnicemi pak souvisejí i další projekty, kterým se v My-Chess věnujeme. Například výuková šachová videa, která zatím zpracovávají základní pravidla šachu, především pohyb figur. Od listopadu bude série pokračovat videy o dalších herních prvcích, jakými jsou šach, mat, rošáda a další. Práci s cvičebnicemi obohacují také online šachové testy vytvořené speciálně ke cvičebnicím. S jejich pomocí si děti mohou probranou látku procvičit i v počítačích, mobilních telefonech nebo tabletech.

 

Ukázka testu ze série Tři části šachové partie

Budeme rádi, když Vám tyto řádky poslouží jako užitečná inspirace a naše šachové cvičebnice obohatí Vaši šachovou výuku. Přístupů k učení existuje celá řada a všichni se stále učíme. Jak využíváte šachové cvičebnice Vy? Co se Vám v šachové výuce osvědčilo? Máte nějaké výukové náměty pro ostatní? Budeme rádi, když nám své zkušenosti či náměty napíšete na emailovou adresu uvedenou níže.

Všechny uvedené cvičebnice je možné zakoupit na webu Šachového svazu ČR, oddíly a kroužky je mohou dostat v rámci projektu Podpora šachových oddílů a kroužků. Koupě je možná také v autorově šachovém e-shopu My-Chess.

Tento článek je součástí série článků o šachových cvičebnicích, které vycházejí v září a říjnu 2022 na webu Šachového svazu ČR:

1. díl: Šachové cvičebnice pro děti
2. díl: Obsah šachových cvičebnic
3. díl: Využití šachových cvičebnic
4. díl: Šachové cvičebnice – náměty a tipy (článek vyjde 20.10.)

Náměty a připomínky můžete posílat na emailovou adresu martinbeil64@gmail.com. Budeme rádi, když nám napíšete, jak cvičebnice používáte, co se Vám na nich líbí nebo naopak nelíbí, případně jestli používáte i jiné cvičebnice a materiály. Obdržené náměty rádi zařadíme i do 4. dílu této série článků s náměty a tipy pro trenéry.

Za kolektiv autorů Šachových cvičebnic,
Martin Beil, my-chess.com